Spor ohľadom nových pravidiel uvádzania zníženia cien skončil až pred Súdnym dvorom EÚ
Európska smernica priniesla významné zmeny v oblasti ochrany spotrebiteľa pred cenovou manipuláciou. Súdny dvor EÚ nedávno zverejnil rozsudok v prípade siete supermarketov, ktorá nadhodnotila cenu na potraviny pred zľavou a uviedla falošné zníženie cien.
Začiatkom roka sme vás informovali o nových pravidlách týkajúcich sa uvádzania zliav tovarov za účelom ochrany spotrebiteľa pred cenovou manipuláciou (viac tu). Nové pravidlá predstavujú transpozíciu Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2161 z 27. novembra 2019 (tzv. Omnibus Smernica), ktorá je do slovenského právneho poriadku transponovaná najmä prostredníctvom zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa s účinnosťou od 1. júla 2024.
V zmysle nových pravidiel platí, že obchodník je povinný v každom oznámení o znížení ceny tovaru uviesť predchádzajúcu cenu tovaru, pričom predchádzajúcou cenou sa rozumie najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar za posledných 30 dní. V súvislosti s týmto pravidlom vzniklo viacero otázok a možných interpretácií zákonného uvádzania zliav.
Nedávny rozsudok Súdneho dvora Európskej únie („SDEÚ“) vo veci C-330/23 Aldi Süd poskytol doplňujúce objasnenie danej problematiky. Konanie v tejto veci pred SDEÚ malo skutkový základ v tom, že obchodný reťazec Aldi v reklamných prospektoch uvádzal znížené ceny a percentuálne zľavy na banány a ananásy. Cena banánov bola v reklamných oznámeniach uvedená ako 1,29 EUR/kg a ananásov za 1,49 EUR/kus. Reklamné oznámenie uvádzalo, že predchádzajúce ceny boli 1,69 EUR/kus/kg, čím Aldi vytváralo voči spotrebiteľom dojem výhodnej ceny. V spodnej časti reklamného oznámenia boli uvedené poznámky, podľa ktorých najnižšie ceny za posledných 30 dní boli 1,29 EUR /kg pre banány a 1,39 EUR/kus za ananásy.
Cenové údaje ohľadom ponúkaného tovaru boli v reklamnom oznámení zobrazené nasledovne:
Pri prvej etikete je síce uvedená zľava tovaru vo výške 23 %, avšak skutočná výška zľavy (percentuálneho zníženia ceny) oproti predchádzajúcej cene (najnižšia cena tovaru za posledných 30 dní) je v skutočnosti 0 %.
Pri druhej etikete je síce tovar označený sloganom „cenový hit“, ale spotrebiteľa nepravdivo informuje o výhodnej cene tovaru. V skutočnosti je tovar predávaný za vyššiu cenu, a to približne o 7,2 % v porovnaní s najnižšou cenou za posledných 30 dní.
Obchodník v rámci reklamného oznámenia vypočítal výšku zľavy (ceny) z inej ako najnižšej ceny za posledných 30 dní, čím uviedol spotrebiteľa do omylu. Najnižšiu cenu tovaru za posledných 30 dní síce na etikete uviedol, ale zľavu z nej nevypočítal, čo podľa SDEÚ predstavuje porušenie ochrany spotrebiteľa pred cenovou manipuláciou.
SDEÚ v tomto rozhodnutí potvrdil, že zníženie ceny, ktoré obchodník oznámil buď vo forme percentuálneho zníženia alebo vo forme reklamného údaja zdôrazňujúceho výhodnosť ponúkanej ceny, musí byť určené na základe najnižšej ceny uplatňovanej obchodníkom počas obdobia nie kratšieho ako 30 dní pred vykonaním zníženia ceny. Obchodníkom zabráni uvádzať spotrebiteľa do omylu tým, že zvýšia cenu uplatňovanú pred oznámením o znížení ceny, čím vytvárajú klamlivý dojem o jej skutočnom znížení.
Uvedené rozhodnutie SDEÚ je relevantné pre všetky členské štáty EÚ, vrátane Slovenska. Je potrebné, aby sa s ním aj slovenskí obchodníci náležite oboznámili a v súlade s ním uvádzali v reklamných oznámeniach zľavy výrobkov.
Za porušenie nových pravidiel uvádzania zliav môže byť uložená pokuta až do výšky do 1 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 100 000 EUR a v prípade opakovaného porušenia do 2 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 200 000 EUR.
Nové pravidlá uvádzania zníženia cien sú účinné len krátky čas, možno preto očakávať, že jednotný výklad týchto pravidiel sa bude formovať najmä prostredníctvom rozhodovacej činnosti kontrolných a inšpekčných orgánov, ako aj súdov.
Máte otázku? Napíšte nám.
Vaše otázky zodpovedia naši odborníci