Kontrola mobility (nielen) po koronakríze
Pandémia COVID-19 výrazne ovplyvnila miesto výkonu práce mnohých zamestnancov. Práca z domu sa stala „novým štandardom“, avšak prináša so sebou viaceré riziká a príslušná legislatíva a jej interpretácia podlieha neustálym zmenám.
Práca z domu, predovšetkým pokiaľ sa vykonáva v inej krajine, ako je sídlo zamestnávateľa, prináša viaceré riziká. Počas pandémie sa viaceré vyslania zamestnancov zastavili, zrušili, či predĺžili. Pri každej takejto zmene však treba situáciu opätovne posúdiť.
Legislatívna úprava v cezhraničných situáciách je komplexná. Ide hlavne o daň z príjmov, pracovné právo, sociálne a zdravotné zabezpečenie, legislatívu EÚ aj lokálnu legislatívu domácej a prijímajúcej krajiny. Regulácie sa neustále novelizujú a nové povinnosti naďalej pribúdajú.
Viete aké sú riziká pri nedodržaní povinností?
- Pokuty pre spoločnosť či zamestnanca v prípade kontroly/inšpekcie
- Výplata vyššej alebo nižšej čistej mzdy zamestnancom
- Negatívny efekt na cash flow
- Riziko nedôvery zamestnancov a ich nespokojnosť
- Možné dôsledky na korporátne zdaňovanie (stále prevádzkarne)
Odporúčame vám overiť si vaše povinnosti rýchlou kontrolou:
- Má vaša spoločnosť pridelených/vyslaných zamestnancov do SR/ zo SR?
- Má vaša spoločnosť zamestnancov, ktorí sú zodpovední za viaceré krajiny?
- Máte zamestnancov s bydliskom mimo územia SR, napríklad v pohraničných oblastiach v Rakúsku, v Maďarsku alebo Českej republike?
- Ostali vaši zamestnanci z dôvodu COVID-19 pracovať z inej krajiny, ako bolo pôvodne dohodnuté?
- Má vaša spoločnosť zahraničných konateľov, vedúceho prevádzkarne, o.z. a pod?
Ak ste aspoň na jednu otázku odpovedali áno, odporúčame vám kontrolu vašich povinností. S cieľom predísť nepríjemným situáciám a minimalizovať vyššie uvedené riziká ponúkame nasledovné riešenia:
- Kontrola nastavenia vyslaní či práce z domu v cezhraničných situáciách a ich súladu s legislatívou
- Pomoc s posúdením komu spoločnosť tento rok nemôže vykonať ročné zúčtovanie dane
- Kontrola výpočtu daní, odvodov alebo cestovných náhrad
- Poukázanie na ďalšie mzdové a oznamovacie povinnosti
- Kontrola, či je evidencia vedená pre všetkých, kde spoločnosť má takúto povinnosť- i tých, ktorí nie sú právnymi zamestnancami
- Výpočet preddavkov v komplexnejších situáciách
- Príprava dokumentácie, pracovných zmlúv, vysielacích listov
- Asistencia v prípade kontroly alebo inšpekcie
- Školenia pre Vaše HR či mzdové oddelenie
V prípade nejasností, či vaša spoločnosť postupuje v súlade s legislatívou, nás kontaktujte a my vám radi poradíme.
Máte otázku? Napíšte nám.
Vaše otázky zodpovedia naši odborníci