Usmernenie OECD k dôsledkom pandémie COVID-19 na transferové oceňovanie
Usmernenie OECD sa zameriava na štyri prioritné oblasti, ktoré sa v spojitosti s COVID-19 považujú za najvýznamnejšie a poskytuje užitočnú diskusiu o rôznych faktoroch, ktoré by sa mali brať do úvahy pri stanovovaní cien v súlade s princípom nezávislého vzťahu za podmienok ovplyvnených COVID-19.
Dôsledky pandémie koronavírusu (COVID-19) sa týkajú väčšiny spoločností v rámci skupín nadnárodných spoločností pôsobiacich na Slovensku. Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj („OECD“) vydala usmernenie k uplatňovaniu princípu nezávislého vzťahu v kontexte COVID-19 s názvom Usmernenie k dôsledkom pandémie COVID-19 na transferové oceňovanie („Usmernenie”), ktoré ponúka praktické usmernenia pre spoločnosti postihnuté COVID-19 aj na Slovensku.
Špecifické ekonomické podmienky vyplývajúce z pandémie COVID-19 a vládnych reakcií na ňu vyústili do výziev s uplatňovaním princípu nezávislého vzťahu. S cieľom zvýšenia daňovej istoty zoči voči týmto výzvam sa Usmernenie pokúša objasniť a ilustrovať praktické uplatnenie princípu nezávislého vzťahu v kontexte pandémie COVID-19.
Usmernenie zdôrazňuje, že pri vykonávaní analýzy transferového oceňovania by sa naďalej malo spoliehať na Smernicu OECD o transferovom oceňovaní pre nadnárodné spoločnosti a správu daní z roku 2017 („Smernica OECD“), a to aj v prípade špecifických okolností vyvolaných pandémiou. Usmernenie sa preto zameriava na uplatňovanie princípu nezávislého vzťahu a Smernice OECD v situáciách, ktoré môžu vzniknúť alebo sa zhoršiť v kontexte COVID-19 a nie na vypracovanie špeciálneho usmernenia nad rámec Smernice OECD. Usmernenie predstavuje konsenzuálny názor 137 členov Inclusive Framework.
Usmernenie sa zameriava na viaceré z najnáročnejších výziev vyvolaných pandémiou COVID-19 v súvislosti analýzou transferového oceňovania. Spoločným prvkom Usmernenia je, že primerané uplatnenie princípu nezávislého vzťahu bude v akejkoľvek situácii záležať na skutočnostiach a okolnostiach konkrétnej transakcie. Nie je prekvapením, že vzhľadom na širokú škálu skutočností a okolností, s ktorými sa daňovníci stretávajú, ako aj na potrebu konsenzu 137 krajín poskytuje Usmernenie iba všeobecné zásady uplatnenia princípu nezávislého vzťahu bez poskytnutia konkrétnych riešení. Napriek tomu odborníci z oblasti daní považujú toto Usmernenie za nápomocné, nakoľko poskytuje užitočnú diskusiu o rôznych faktoroch, ktoré by sa mali brať do úvahy pri stanovovaní cien v súlade s princípom nezávislého vzťahu za podmienok ovplyvnených COVID-19. Navyše, Usmernenie podporujúce pragmatizmus a flexibilitu prináša vítané praktické riešenia niektorých náročných problémov transferového oceňovania. V nadchádzajúcom období uvidíme, ako začlenia rôzne daňové správy jednotlivých krajín (vrátane tej slovenskej) návrhy uvedené v Usmernení do praxe pri rokovaní s daňovníkmi.
Usmernenie sa zameriava na štyri prioritné oblasti, ktoré sa vzhľadom na ich problematiku v súvislosti s COVID-19 považujú za tie najvýznamnejšie.
1. Analýza porovnateľnosti
Aké zdroje súčasných informácií možno použiť pri vypracovaní analýzy porovnateľnosti platnej pre rok 2020?
- Je možné použiť plánované finančné informácie na podporu stanovenia nezávislých cien?
- Za akých okolností sú problémy s načasovaním najvýraznejšie?
- Aké praktické prístupy je možné použiť na riešenie nedostatku informácií?
- Je možné použiť údaje z iných kríz na podporu stanovenia cien?
- Ako by sa malo určiť časové obdobie údajov použitých na vyhodnotenie nezávislých cien pre podporu analýzy porovnateľnosti?
- Boli by mechanizmy úpravy cien vhodné?
- Aké kroky je možné podniknúť na vyhodnotenie použitia súboru porovnateľných spoločností alebo transakcií?
- Je možné použiť porovnateľné spoločnosti dosahujúce straty?
2. Straty a alokácia špecifických nákladov súvisiacich s COVID-19
- Môžu spoločnosti pôsobiace v rámci dohôd s obmedzeným rizikom dosiahnuť stratu?
- Za akých okolností môžu byť dohody zmenené tak, aby riešili následky COVID-19?
- Ako by sa mali prevádzkové alebo mimoriadne náklady spojené s COVID-19 rozdeliť medzi závislé osoby?
- Ako by mali byť zohľadnené mimoriadne náklady spojené s COVID-19 v analýze porovnateľnosti?
- Ako môže vyššia moc ovplyvniť rozdelenie strát spôsobených pandémiou COVID-19?
3. Štátne programy pomoci
- Je príjem štátnej pomoci ekonomicky relevantnou charakteristikou?
- Je usmernenie pre ostatné oblasti miestneho trhu relevantné pri analýze vplyvu štátnej pomoci na transferové oceňovanie?
- Ovplyvňuje príjem štátnej pomoci cenu kontrolovaných transakcií?
- Mení príjem štátnej pomoci rozdelenie rizika v kontrolovanej transakcii?
- Ovplyvňuje príjem štátnej pomoci analýzu porovnateľnosti?
4. Rozhodnutie o odsúhlasení metódy ocenenia (APA)
- Aký vplyv má COVID-19 na rokovanie o vydaní APA?
- Aký vplyv má COVID-19 na existujúce APA?
- Sú daňovníci a daňové správy stále viazaní existujúcimi APA vzhľadom na zmeny ekonomických podmienok?
- Predstavuje zmena ekonomických podmienok porušenie kľúčového predpokladu?
- Ako by mali daňové správy reagovať na nesplnenie kľúčových predpokladov?
- Kedy by mali daňovníci informovať daňové správy o nesplnení kľúčových predpokladov?
- Ako by mali daňovníci dokumentovať nesplnenie kľúčových predpokladov?
- Ako by mali daňové správy reagovať na nesúlad s existujúcou APA?
Uplatnenie Usmernenia a praktické dôsledky pandémie COVID-19 na transferové oceňovanie jednotlivých spoločností je potrebné zvážiť vzhľadom na konkrétny prípad a preto odporúčame analyzovať ekonomické vzťahy a kontrolované transakcie individuálne.
V prípade záujmu o ďalšie informácie nás, prosím, neváhajte kontaktovať.
Máte otázku? Napíšte nám.
Vaše otázky zodpovedia naši odborníci